perjantai 4. marraskuuta 2011

Vertaisarvioinnista ja muusta tärkeästä

Vaikka periaatteista pitäisi kiinni: poliitikot poissa taiteeseen liittyvästä päätöksenteosta, vertaisarvioinnista ja ammattimaisuudesta, niin muutoksia tulee. Taiteen keskustoimikunta antoi jo neuvoja apurahoihin liittyvään päätöksentekoon http://bit.ly/tYkxzy

Täällä Joensuussa Arto Haapala avasi päivän puhumalla arvioinnin suhteellisuudesta, ainakin mitä asiasta voidaan historian esimerkeistä oppia. Hän pohti sellaisia käsitteitä, kuin miten hyvän ja erinomaisen voisi erottaa - ja mikä osuus tiedolla on arvottavassa valinnassa. Kysymykseen Taiteen keskustoimikunnan arviointiperusteista hän vastasi diplomaattisesti, että "slipery" - liukastelun mahdollistavat.

Esitellessään taidemarkkinatutkimustaan Annukka Jyrämä on aina yhtä vakuuttavan selväjärkinen. Uskottavuus taidemaailmassa syntyy läsnäolosta: avajaisissa ja taidemessuilla. Mutta kun ranskalainen taidemarkkinatutkija päästään viihdyttämään yleisöä kahden luennon putkeen peruutuksen takia, tuntee tulevansa häikäistynä aivopestyksi. Alain Quemin valaisi, että taidemarkkinoita: taidemessuja ja niihin osallistuvia gallerioita hallitsee Yhdysvallat lähes neljänneksellä. Jossakin kiinalaisilla on vielä kiinniotettavaa. Heidän osuutensa on 2,4 prosenttia (2008).

Yhdysvaltojen jälkeen taidemaailmaa hallitsevat saksalaiset viidenneksellä. Kymmenesosaan yltävät Iso-Britannia ja Ranska. Eivätkä luvut päde vain kauppaan, vaan kuvaavat myös arviona menestyvien taiteilijoiden kansallista taustaa. Kovin hyvin luennoitsija ei avannut taidemarkkinoiden kuluttuvaa tapaa löytää paikallisesti "uusia" taiteilijoita, mutta kyllä yleisö kommentoi pikkuisen uuskolonialismista. Kansainvälisellä taiteella on kansallinen painotus: Suomella alle prosentin.

Taidesosiologi Quemin mukaan taiteen arvo voidaan suuremmaksi osaksi mitata erilaisin sosiologisin mittarein, vaikka on siinä aina hitunen estetiikkaakin "... quality is much more tiny part."

Mutta miten tästä voisi ottaa oppia apurahojen jakamiseen? Arviointimittareita voisi tulla lisää, voiko sellainen yksipuolistaa? Taidemarkkinoiden kehittyminenkin - mutta tietenkin omana poolinaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti